odżywianie, zdanie eksperta

Czy pieczywo może być fit?

Nadwaga i otyłość to zmora współczesnego świata. Te choroby cywilizacyjne zbierają ogromne żniwo. Według WHO (Światowa Organizacja Zdrowia), co roku przybywa znaczy odsetek osób cierpiących na te choroby, zwiększając liczbę chorych nawet trzykrotnie. I chociaż moda na bycie fit i ograniczenie pieczywa – uważanego za jedną z głównych przyczyn otyłości – wciąż się rozszerza, problem może tkwić gdzie indziej. Jakie są więc powody naszych problemów z wagą?

Dobra dieta to podstawa

Wiadome jest, że fundamentem zdrowia naszego organizmu, a co za tym idzie – utrzymania prawidłowej wagi jest różnorodna i odpowiednio zbilansowana dieta, dostarczająca naszemu ciału odpowiedniej ilości energii i składników odżywczych w proporcjach odpowiednich dla płci, wieku i aktywności fizycznej. – Otyłość rozwija się w wyniku utrzymującego się przez dłuższy czas dodatniego bilansu energetycznego, czyli stanu, w którym ilość energii przyjmowanej z pożywieniem jest większa, niż wielkość wydatków energetycznych organizmu – wyjaśnia Anna Wojtasik z Instytutu Żywności i Żywienia. Jedną z najbardziej rozpowszechnianych teorii jest ta, iż odpowiednio zbilansowana dieta, mająca na celu redukcje masy ciała i jej kontrole wyklucza spożycie węglowodanów, a w tym – na pierwszym miejscu – chleba. – Paradoksalnie jednak, przy narastającej epidemii nadwagi i otyłości obserwuje się znaczące zmniejszanie się konsumpcji chleba na całym świecie, w tym także w Polsce – wyjaśnia Jarosław Marczuk prezes fundacji „Chleb to zdrowie”.

chleb dobry 1

Nie musisz rezygnować z chleba

Dietetycy zgodnie twierdzą, iż głównym źródłem energii w naszej codziennej diecie powinny być węglowodany złożone. Zawarte są one głównie w przetworach zbożowych, w tym także w pieczywie. Z badań przeprowadzonych na dwóch grupach kobiet, ze stwierdzoną nadwagą i otyłością, wyciągnięto wnioski, iż dieta niskokaloryczna, jednak nie pozbawiona węglowodanów jest skuteczna w obu przypadkach, gdzie dla jednej grupy źródłem węglowodanów były pieczywa, natomiast w drugiej ziemniaki, makarony, ryże, płatki owsiane i warzywa strączkowe. Co więcej, w diecie wzbogaconej o pieczywo można było zaobserwować lepsze wyniki poziomu cholesterolu i triglicerydow 1. Włączenie chleba do codziennej diety powoduje również dłuższe odczuwanie sytości po jedzeniu. a co za tym idzie – większą kontrole masy ciała. Inne badania, prowadzone prze 5 lat, polegające na obserwacji grupy 9 tys. absolwentów hiszpańskich szkół wyższych dotyczyły określenia związku pomiędzy rodzajem spożywanego pieczywa, ryzykiem wystąpienia nadwagi i indeksem glikemicznym. Wynikało z nich, iż u osób uwzgledniających w diecie zarówno jasne jak i ciemne, pełnoziarniste pieczywa nie występowało zwiększone ryzyko wystąpienia tych przypadłości. Natomiast osoby spożywające wyłącznie białe pieczywo stały się bardziej narażone na choroby wiążące się z nadwagą i otyłością w porównaniu do osób spożywających mniej niż jedną porcją białego chleba tygodniowo. Wpływ miała na to również kaloryczność innych produktów z nim spożywanych. Sama obecność tego pieczywa nie jest problematyczna, a większy wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała jest sposób odżywiania się. Odpowiednia profilaktyka zakłada spożywanie 4-5 posiłków dziennie wliczając w to produkty pełnoziarniste typu grube kasze czy właśnie pieczywa.

Wnioski nasuwają się same. W dobrze skomponowanej, zdrowej diecie, gdzie świadomie dbasz o skład potraw i poszczególnych składników pieczywo wcale nie musi zniknąć całkowicie. Wybierz wersję ciemną i pełnoziarnistą, a będziesz mogła cieszyć się smakiem pysznego pieczywa bez wyrzutów sumienia.

Zdjęcia: materiały prasowe

Podobne wpisy